Castelló d'Empúries > Municipi > Oficina Municipal d'Habitatge > Guia d'habitatge de lloguer > Despeses de l'habitatge

cos lletra

Idioma

destacats

 



 


Despeses de l'habitatge

Llogar un habitatge comporta, a més del pagament del lloguer, el pagament de les despeses de viure-hi en ell. Tot seguit us especifiquem qui s’ha de fer càrrec de cada tipus de despesa.

Contractes de subministraments

Les despeses individuals corresponents al consum de subministraments (llum, aigua, gas, telèfon, etc.) hauran de ser assumides per l’arrendatari.

Assegura’t bé abans de signar un contracte de si tots els subministraments estan donats d’alta i si estan al corrent de pagament, ja que si no ho estan, la despesa que hauràs d’assumir pot ser alta. Has de posar al teu nom tots aquests subministraments.

Per tal de donar-nos d’alta d’aquests serveis (en cas de que no estiguin donats prèviament) només cal posar-se en contacte amb les empreses distribuïdores, per tal de contractar el subministrament.

A continuació us oferim una llista de les empreses que donen els serveis de proveïment:

- Llum
Fecsa-Endesa:  900 77 00 77

- Aigua
Aquàlia (empuriabrava):
972 45 12 33 // fax 972 45 16 19
Castelló 2000  (centre històric i Castelló Nou)
972 25 04 41

- Telèfon
Telefònica: 1004

- Gas canalitzat
Universal Gasworks: 607 471 199

- Gas Butà
Passa pels carrers de Castelló els dilluns i dimecres.

- Gasoil
Repsol: 639 38 88 84
A diferents barris es funciona amb dipòsits comunitaris, en aquests casos parleu amb la vostra comunitat de veïns, com  per exemple el Botxí o El temple. 

Obres i reparacions

L’arrendatari no pot realitzar obres que modifiquin la configuració de l’habitatge o dels seus accessoris o que provoquin una disminució de l’estabilitat o seguretat de l’habitatge sense el consentiment del propietari. Aquestes obres s’han de demanar per escrit. En cas d’incompliment d’aquest aspecte, el propietari podria rescindir el contracte unilateralment sense que el llogater pogués demanar indemnització.

El propietari té la obligació d’assumir les despeses de les obres necessàries per conservar l’habitatge en condicions òptimes per viure-hi. Les úniques reparacions que no ha d’assumir són aquelles realitzades a causa del mal ús o deteriorament produït pel llogater. Aquest ha de comunicar el més aviat possible al propietari la necessitat de reparació. En cas que sigui molt urgent, el llogater pot encarregar les reparacions i pagar-les de la seva butxaca i posteriorment demanar-li el retorn de l’import al propietari. Aquestes obres no donen dret a pujar el cost del lloguer al propietari. És més, si les obres duren més de 20 dies, el propietari ha d’abaixar el lloguer a l’arrendatari.

Quant a les obres de millora, el propietari no les pot repercutir econòmicament al lloguer si es fan durant els primers 5 anys de contracte, però sí que ho podrà fer constar posteriorment, tret que s’hagi especificat que no abans. En aquest cas, el propietari ha d’avisar per escrit de l’augment amb tres mesos d’antelació. El propietari ha d’avisar també amb tres mesos d’antelació de que es realitzaran les obres i el llogater té l’obligació de donar permís per a que es facin. En cas de no estar d’acord, l’arrendatari pot marxar de l’habitatge en els dos mesos següents, té dret a cobrar indemnització per les despeses que les obres li obliguin a efectuar, o pot optar a pagar un lloguer més baix.

La comunitat i les despeses

Les despeses de comunitat (porteria, neteja de l’immoble, vigilància, etc.) són assumides, en principi, pel propietari, si no s’estipula el contrari al contracte. Si així fos, anualment no es poden apujar més del doble de l’IPC i en el contracte s’ha de fixar el cost anual d’aquests serveis. Si aquestes despeses les assumeix l’arrendatari, haurà de constar al contracte de lloguer i s’ha d’especificar al contracte l’import i a quin període correspon (per exemple, 60 euros cada dos mesos). L’inquilí haurà de rebre especificat en el rebut de lloguer les despeses de comunitat.

Si a les reunions de la comunitat de propietaris (a les qual ha d’assistir el propietari) es decideix pujar l’import de la quota, el llogater només pagarà aquest increment quan sigui igual o inferior al que suposaria 2 vegades el tant per cent de l’IPC marcat per aquell any. Només es pot augmentar anualment la quota i el propietari li ha de comunicar al/la llogater/a mostrant-li copia de l’acord pres en junta de veïns.

Respecte a les reparacions de l’escala, el/la llogater només suportarà els imports de la quota ordinària de la comunitat, mai les “derrames” per reparacions: col.locació d’ascensor, façana, teulada,... Tot això ho marca així l’actual llei d’arrendaments urbans (LAU del 1994). Als contractes subjectes a lleis anteriors, els anomenats contractes de renda antiga d’import molt baix, les possibles reparacions de l’escala les han de suportar els/les llogaters/es. Sempre però s’ha de comprovar la llei a la que el contracte està subjecte i els pactes i acords als que ambdues parts van arribar al signar-lo.

L’inquilí no pot optar a cap càrrec dins la comunitat de propietaris, però si pots participar a les reunions de veïns. Si els veïns ho creuen convenient, pots tenir veu però mai vot. En absència del propietari a les reunions de Comunitat, aquest pot delegar el vot a l’inquilí mitjançant una autorització, però el dret de vot continuarà sent del propietari i l’inquilí únicament serà el seu portaveu. En el punt anterior t’expliquem qui se’n fa càrrec de les quotes que es  paguen a la comunitat de propietaris.

Impost de Béns Immobles (IBI)


L’Impost de Béns Immobles és aquell que grava el valor de l'immoble. El recapta l'ajuntament del municipi on està ubicat. Es cobra anualment i en funció del valor cadastral assignat a la finca. En principi, aquest impost corre a càrrec del propietari del pis, però podria ser abonat per l’inquilí, si així s’especifica al contracte.

 
logo_castellologo_empuriabrava
© 2006 - Ajuntament de Castelló d´Empúries - ajuntament@castello.cat
Plaça Joc de la Pilota, 1 - 17486 Castelló d´Empúries - Tel. +34 972 250 426 / Fax +34 972 156 062
Produït per: