És l’òrgan especialitzat en la gestió i el tractament de la documentació, la seva custòdia, descripció i difusió. Les funcions de l’Arxiu abracen tant l’àmbit de la gestió administrativa com el de l’actuació cultural, ja que custodia documentació de caràcter històric i administratiu.
La documentació dipositada a l’AMCE es troba a disposició de tots els ciutadans, sempre que aquesta compleixi la normativa d’accés.
Les funcions de l’arxiu inclouen:
- Vetllar per a la recuperació i protecció del patrimoni documental del municipi mitjançant propostes d’adquisició, de donació o de dipòsit
- Orientar als investigadors en la consulta dels fons documentals conservats a l’arxiu.
- Atendre les consultes i facilitar informació històrica als usuaris i investigadors.
- Assessorar en el tractament de la documentació de caràcter privat.
- Promoure la difusió del patrimoni documental municipal mitjançant exposicions, publicacions, conferències.
- Permetre l’accés a l’hemeroteca, la biblioteca auxiliar i a la col·lecció d’imatges i audiovisuals conservats a l’arxiu.
- Gestionar i fer propostes de classificació dels documents generats per l’ajuntament.
- Realitzar propostes de conservació i d’eliminació de documentació d’acord amb la normativa dictada per la Comissió Nacional d’accés, avaluació i tria documental de la Generalitat de Catalunya.
- Elaborar inventaris, catàlegs, índexs i d’altres instruments de descripció documental per tal de facilitar d’una manera ràpida la documentació necessària per a la resolució d’un tràmit administratiu o bé d’una informació històrica.
- Establir les condicions del préstec de documents per a la consulta dels diferents departaments de l’Ajuntament i mantenir un registre de tots els documents prestats.