Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Campanya de Teatre Escolar de secundària a Castelló d’Empúries

Del 2 a l’11 de juny, alumnes de secundària han gaudit de diverses obres de teatre temàtiques que ha pogut escollir cada centre educatiu

Des de fa 5 anys, en el marc d’activitats del Pla Educatiu d’Entorn, es desenvolupa cada curs, la Campanya de Teatre Escolar, una acció dedicada a apropar el teatre a l’alumnat dels centres educatius del municipi, podent gaudir d’una varietat d’obres al propi poble i contribuir així, en la importància del foment de les accions culturals en l’educació formal.

El curs escolar passat, marcat per la situació pandèmica, varen impedir que es pogués dur a terme la Campanya de Teatre Escolar, de la mateixa manera que moltes altres activitats que es desenvolupaven des de varis anys enrere.

Aquest curs escolar 2020-2021, s’ha vist caracteritzat per la readaptació que ha hagut de fer la comunitat educativa a les condicions del moment, però això no ha impedit que s’hagi buscat una alternativa per seguir oferint activitats educatives i formatives fomentant l’educació integral i global de l’alumnat malgrat fos amb nous formats. Així doncs, si fins ara es procuraven realitzar les representacions a la Sala Municipal, aquest any s’ha optat per desenvolupar l’activitat dins els centres educatius, respectant les indicacions i mesures de seguretat indicades del ProciCat.

La setmana del 24 al 28 de maig es va desenvolupar la setmana del teatre escolar per Educació Infantil i Primària, i aquesta setmana, entre el 2 i l’11 de juny ha estat el torn dels alumnes d’Educació Secundària Obligatòria, tant de l’Institut Castelló d’Empúries com de l’Institut Escola el Bruel-Empuriabrava.

Pel que fa a secundària, la proposta d’aquest any, desenvolupada per la companyia TeDEBAT, consisteix en diferents formats escènics segons temàtiques que cada centre ha pogut escollir, en què un actor/actriu apareix a l’aula del centre educatiu sense que els alumnes de la classe sàpiguen que es tracta d’una representació teatral. La primera part de la representació consisteix en un diàleg teatral amb l’alumnat, seguit posteriorment d’un debat a l’aula sobre el que s’ha representat, un cop ja s’ha descobert que es tractava d’una obra.

Entre les diferents propostes possibles, els centres educatius del municipi han optat per 3 temes diferents, en funció del que es considerava més interessant treballar a l’aula:

  • “Perfil d’èxit”. Aquesta representació pretén treballar la construcció dels perfils a les xarxes socials i debat entorn la intencionalitat de les publicacions, si hi pengem el que som, el que volem ser o potser el que volem que la resta cregui que som. L’obra la representa una actriu que aparentment és una influencer que aconsella als alumnes com triomfar a les xarxes i tenir una vida exitosa i feliç, però a mesura que avança la representació comencen a aparèixer totes les debilitats, inseguretats i renúncies que s’amaguen rere la imatge perfecta que se sol projectar a les xarxes socials.
  • “Selecció natural”. És una obra que posa de manifest de forma propera i directa, l’assetjament escolar per dur els joves a reflexionar entorn les causes, motivacions i conseqüències de les violències en l’àmbit escolar. La història que condueix aquesta reflexió és representada per una actriu que explica com des del primer dia de classe, la seva vida es converteix en una lluita per la supervivència en el que s’està convertint en un infern de ràbia, por, solitud i odi.
  • “Berta/Albert”. Aquesta és una obra en què, a través d’un monòleg dirigit a si mateix, al públic i al món en general, l’Albert, ens explica que quan va néixer es deia Berta i que, a mesura que anava creixent, també ho feia el seu malestar perquè no podia comprendre perquè se sentia tan diferent a la resta i perquè sentia que era un noi però amb cos de noia. A través d’aquest diàleg, l’alumnat s’endinsa en les reflexions al voltant de la identitat de gènere, la transsexualitat i de la dificultat social que suposa moltes vegades la diferència.

Aquestes obres, han estat escollides pels docents dels centres educatius a fi de treballar aspectes que complementin l’acció tutorial o aquells aspectes que creuen que pot convenir al grup.

De la mateixa manera que en el cas de la Campanya de Teatre Escolar de primària, degut a la impossibilitat de fer l’activitat l’any passat, s’ha decidit ampliar un curs escolar els alumnes participants, de manera que aquest curs s’ha volgut oferir als alumnes que els pertocaria aquest any però també als que se’ls hauria ofert el curs passat i que per la situació de confinament no en van poder gaudir. Habitualment, la campanya es dirigia als alumnes de 2n, però aquest any han estat un total de 370 alumnes entre 2n i 3r de secundària que podran gaudir-ne.

Segons Anna Massot, regidora d’ensenyament, “apropant el teatre als centres educatius ens assegurem que aquest acte cultural arribi a tots els alumnes, a la vegada que volem donar suport a un sector, el cultural, que ha estat molt perjudicat amb la situació de pandèmia, però que ha pogut quedar demostrat i palès també que és imprescindible per a la societat i que ha de tenir tractament de bé essencial”.