Castelló d’Empúries participa un any més a les visites guiades dels “Espais medievals de l’Empordà” de l’Alt i el Baix Empordà
Els consells comarcals de l’Alt i el Baix Empordà, amb el suport de l’associació Empordà Turisme i la Comissió Turística del Baix Empordà i la participació de diversos ajuntaments, han programat un total de 48 propostes de visites guiades als Espais medievals de les dues comarques i que s’ofereixen al llarg dels mesos d’estiu i fins ben entrada la tardor, entre el 3 de juliol i el 28 de novembre de 2021.
El Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV ha organitzat novament una visita guiada a “Els antics convents religiosos de Castelló d’Empúries” el diumenge 10 d’octubre, a les 11 h del matí, coincidint amb les Jornades Europees del Patrimoni 2021 i també amb la 14a Ruta de l’Art d’enguany, amb inscripció prèvia al telèfon 972 25 08 59, o bé a infocuriapreso@castello.cat.
El dissabte 3 de juliol tindrà lloc també la visita guiada “Castelló d’Empúries, capital comtal”, un itinerari patrimonial pel centre històric; reserves al 972 15 62 33, o bé a turisme@castello.cat. Els “Espais medievals de l’Empordà” es durà a terme per setè any consecutiu i té com a objectiu fer valdre el ric patrimoni medieval de l’Empordà entre les persones que hi viuen i que el visiten. En l’organització d’aquestes activitats hi han participat 40 ajuntaments, el patronat de la Mare de Déu del Mont, i el departament de Cultura de la Generalitat a través de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural.
Aquest programa es planteja com una proposta per a recuperar la normalitat de les activitats destinades a ajudar a fer descobrir un territori privilegiat en termes patrimonials al públic català, després de mesos de restriccions i complicacions que es van normalitzant de manera progressiva. Les propostes garantiran les condicions de restriccions, d’higiene i distàncies de seguretat previstes que siguin vigents en cada moment.
Per tal de fer difusió d’aquestes visites, s’ha editat un microsite: www.socemporda.com/espais-medievals, on s’indica el dia de la visita guiada, la temàtica, els monuments que es visiten, l’hora, la durada i el preu (de gratuïtes i fins a cinc euros), entre altres característiques. Cada ajuntament es fa càrrec de la reserva i del guiatge de la visita, mentre que els consells comarcals han tingut cura de la coordinació de tota la iniciativa, del disseny i la difusió de les diferents propostes, realitzada digitalment a tot el territori i entre associacions i col·lectius especialment sensibilitzats en aquest tipus d’activitats.
L’any passat, entre l’11 de juliol i el 13 de desembre es varen organitzar 45 visites que varen interessar a 715 persones. En concret, s’oferiren 26 visites guiades a l’Alt Empordà i 19 al Baix Empordà amb l’objectiu que els turistes i el públic en general tinguin la possibilitat de conèixer la zona, incloent-hi aquells entorns que sovint no disposen de visites guiades convencionals o que tenen un accés complicat. De les 45 activitats programades es pogueren fer totes llevat de 9 propostes, que varen coincidir amb moments de pandèmia en els que no fou possible dur a terme la visita.
Propostes per descobrir el territori
L’Empordà té un important llegat medieval amb edificis, pobles i espais molt interessants. Alguns compten amb la infraestructura necessària per a ser visitats, però d’altres, per diferents motius, són difícilment accessibles. Per tal de fer aflorar aquest patrimoni tan important, però sovint desconegut, es va pensar amb la possibilitat d’animar el territori mitjançant la invitació als ajuntaments de tot l’Empordà a participar amb una visita guiada, en un calendari conjunt, escollint un dia concret que els hi fos idoni però intentant no coincidir amb ningú. A l’Alt Empordà, aquest projecte s’inscriu en les activitats del PECT natura, cultura i intel·ligència en xarxa, cofinançat en un 50% per FEDER de la UE i en un 35% per la Diputació de Girona.
