Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Presentació del llibre sobre Guillem Escarrer, guanyador de la II Beca d’Estudis Medieval, en el marc del XXXIV Festival Terra de Trobadors

Aquest divendres 11 de setembre de 2026, a les 18 h de la tarda i a la Capella de Santa Clara de Castelló d’Empúries tindrà lloc la presentació del llibre De Castelló d’Empúries al Regne de Nàpols. La trajectòria vital de Guillem Escarrer (ca. 1266-1321) de l’historiador Elvis Mallorquí, guanyador de la II Beca d’Estudis Medievals de Castelló d’Empúries.

L’acte de presentació del llibre s’emmarca en els actes inaugurals del festival i forma part del Cicle de Conferències “Miquel Pujol Canelles” del XXXIV Festival Terra de Trobadors d’enguany, organitzat pel Centre d’Estudis Trobadorescos de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries amb la col·laboració un any més de l’Institut de Llengua i Cultura Catalanes de la Universitat de Girona.

El llibre és el quart volum de la col·lecció “Estudis Medievals” que publica el Centre d’Estudis Trobadorescos i el Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV, de l’Àrea de Cultura i Patrimoni Històric de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries en el marc del Festival Terra de Trobadors. La presentació del llibre anirà a càrrec de Josep Maria Gironella, regidor de Cultura i Patrimoni Històric, i de l’autor.

Elvis Mallorquí Garcia (Riudellots de la Selva, 1971) és historiador i professor a l’ensenyament secundari. Es va doctorar en Història Medieval l’any 2007 a la Universitat de Girona amb la tesi Parròquia i societat rural al bisbat de Girona, segles XIII i XIV, publicada l’any 2011. A banda de les col·leccions documentals dels monestirs de Sant Miquel de Cruïlles (2000), de Sant Pere de Galligants (2013) i dels Cartellà (2015); ha publicat treballs d’història local sobre Riudellots de la Selva (2000), Sant Mateu de Montnegre (2003 i 2017), Santa Coloma de Farners (2010), Llagostera (2010 i 2014), Entre altres. També ha dedicat estudis a la toponímia i al paisatge (2006), al delme del bisbat de Girona (2011) i als camins històrics de les comarques gironines (2015, 2016 i 2021). És col·laborador habitual de la revista Gavarres. L’any 2023 l’Ajuntament de Castelló d’Empúries va publicar el seu exhaustiu estudi sobre L’enderroc del castell comtal de Castelló d’Empúries (1332), dins la col·lecció “Estudis Medievals”, que va ser el tema històric i cultural del XXXII Festival Terra de Trobadors de 2023.

Fill de mercaders de Castelló d’Empúries, el cavaller castelloní Guillem Escarrer (ca. 1266-1321) va protagonitzar un ascens social sense precedents fins a ser considerat familiar dels monarques d’Aragó i Nàpols. Va ser cònsol de la seva vila natal, procurador dels comtes d’Empúries, batlle general de Catalunya i senyor, entre d’altres, del castell de Cassà de la Selva des del 1302. Per les seves habilitats mercantils i d’organització militar va col·laborar amb el rei Jaume II en la batalla del Capo d’Orlando contra el seu germà Frederic de Sicília el 1299 i en l’expedició contra l’Almeria musulmana el 1309. Les missions diplomàtiques en nom del rei Jaume II d’Aragó el van dur a servir el rei de Nàpols, Robert d’Anjou, amb una companyia armada d’empordanesos per governar la ciutat i el territori de Roma com a senador en nom del rei napolità. La seva mort violenta en terres italianes va posar fi a una trajectòria personal fascinant en el marc de la puixança catalana a la Mediterrània del segle XIV. Més informació al web del festival: www.terradetrobadors.cat.

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.