Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Castelló d’Empúries inicia el Projecte Rossinyol per primera vegada

Tres alumnes de secundària de centres educatius del municipi, es vincularan a tres mentores de la Universitat de Girona al llarg del curs escolar

Aquest curs escolar, Castelló d’Empúries ha apostat pel Projecte Rossinyol com a part de les mesures vinculades a la dotació del Departament d’Educació pel PMOE, integrat al Pla Educatiu d’Entorn. 

Projecte Rossinyol, és un projecte de mentoria que consisteix en què alumnat de la Universitat de Girona, s’emparella amb alumnes de centres educatius del municipi perquè durant tres hores a la setmana d’un curs escolar, comparteixin espais d’oci, cultura i lleure, a més d’afavorir l’ús del català. 

Per una banda, l’alumnat universitari que participa en aquest projecte ho fa de forma voluntària i és l’equip del projecte Rossinyol qui valora la seva participació al projecte i els facilita una formació que els doni recursos bàsics per a treballar la relació amb el mentorat/da. 

Per altra banda, els mentorats/des, alumnat de secundària, són alumnes amb els quals es valora positivament el foment de l’ús de la llengua catalana fora el centre educatiu, l’ampliació de referents de l’alumne/a i l’afavoriment de la integració a l’entorn social a través d’activitats diversificades. 

A Castelló d’Empúries, la dotació ha permès vincular tres parelles, és a dir, tres alumnes de centres de secundària amb tres alumnes de la Universitat de Girona. Entre professionals del Projecte Rossinyol, l’Ajuntament de Castelló d’Empúries i professors/es de centres educatius, s’ha recopilat informació sobre l’alumnat d’ambdues parts per decidir els emparellaments en funció dels gustos, interessos i disponibilitats. 

El divendres 26 de novembre, es va celebrar la festa inicial, que té per objectiu principal presentar els mentores i mentorats/des entre ells perquè descobreixin amb qui compartiran el projecte durant tot aquest curs escolar, però també per a donar el tret de sortida oficial a aquest programa. En aquesta trobada hi varen assistir professors i direccions de centres educatius, la coordinació del Projecte Rossinyol per part de la UdG, la regidora i la tècnica d’ensenyament de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries, l’assessora LIC del Departament d’Educació, les mentores de la Universitat de Girona, els mentorats de centres educatius i les seves famílies. 

En aquesta trobada, després d’una presentació per part de l’organització i l’Ajuntament, mentores i mentorats/des varen participar en un petit joc per tal de descobrir amb qui s’emparellarien al projecte i així, que poguessin començar a conèixer-se entre ells i amb les famílies dels alumnes de secundària.

Com a obsequi, l’Ajuntament de Castelló d’Empúries va regalar a cada parella una càmera analògica d’un sol ús perquè puguin immortalitzar diferents moments de les trobades, de manera que a la trobada final del projecte se’ls puguin retornar les fotografies revelades com a record de l’experiència compartida. 

Tant l’Ajuntament de Castelló d’Empúries com l’IE El Bruel-Empuriabrava i l’INS Castelló d’Empúries, que són els centres que hi participen, han engegat aquesta iniciativa amb especial entusiasme, ja que és una oportunitat d’afavorir la inclusió social, cultural i lingüística així com el creixement personal d’ambdós membres de la parella, a través d’un vincle afectiu d’amistat que es va forjant amb les trobades al llarg de les setmanes.

Per Anna Massot, regidora d’Ensenyament, “és important posar en valor projectes de voluntariat com aquest que tenen un impacte positiu en tots els participants, doncs aquest espai compartit entre ells aporta beneficis i aprenentatges molt interessants tant pels mentorats com pels mentors”.