L’estat de confinament derivat de la situació d’emergència sanitària pel COVID-19 provoca un impacte clar en les dones en situació de violències masclistes i llurs fills i filles, especialment aquelles que pateixen situacions de risc.  

Una situació excepcional de confinament, on la convivència és permanent i forçosa i la mobilitat reduïda o nul·la pot afavorir les situacions de conflicte i violència, de manera similar a les situacions de conflictivitat que es donen en períodes vacacionals, amb l’agreujant de la dificultat per a la víctima de no poder trobar suport de familiars, professionals, i  altres recursos.   

Alhora es produeix una situació de menys oportunitats per verbalitzar, compartir o demanar informació o assessorament als serveis, així com per denunciar. 

L’Institut Català de les Dones (ICD) del Departament de la Presidència i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, han reorganitzat els serveis que gestionen per poder garantir l’atenció a les dones en situació de violència masclista durant els dies que duri el confinament per emergència sanitària amb l’objectiu que no hi hagi cap dona desatesa malgrat la dificultat de mobilitat i atenció presencial. 

Per tot això s’estableix els següent serveis i mesures per facilitar a les dones en situació de violència masclista l’accés telefònic i telemàtic: 

-El Servei 900900120, gestionat directament l’ICD, que és un servei central i una de les portes d’entrada a la xarxa de recursos, té durant tot el confinament un pes més important pel que fa a l’atenció de les dones donat que és un servei telefònic que pot garantir l’atenció en qualsevol moment i hora del dia, també d’emergències.  

També té un paper més important, ja que s’ha centralitzat i ofereix informació actualitzada de l’estat dels serveis de tota la xarxa d’atenció que depenen d’altres departaments de la Generalitat i administracions. 

-L’Institut Català de les Dones ha habilitat una nova línia d’accés a aquest servei a través del whatsapp.  El número  671778540  amplia i facilita la comunicació escrita i immediata amb les persones professionals d’aquest servei (psicòlogues, treballadores socials, metgesses i advocades) que fins ara només es podia fer a través del correu electrònic  900900120@gencat.cat